Jumaat, 7 Jun 2013

Apa itu felt

Kat Malaysia ini dah ramai yang buat kraf ini tetapi dari segi material kita hanya menggunkan felt jenis polister dan aryclic/wool sahaja.  Jom kita tengok, info mengenai kain felt yang digunakan untuk membuat kraf yang pelbagai ini daripada keychain, purse, wallet, pencil case, dan macam-macam lagi.

Info ini diambil daripada http ://


Setakat berkraf, terdapat banyak jenis kain felt.  Dah beli kat beberapa supplier.  Sebenarnya ada yang ok dan ada yang x okey. 

Kalau kain felt dari Korea, tebal 1mm, cepat berbulu. Kadang tu ada setengah kain felt terutama kalau beli kat kedai buku, subjek pun x siap2 lagi, tapi kain dah berbulu.  Moral of the story n--->Kalau nak beli felt kat kedai buku, kena buat timbangtara...hehe..mcm hakim lah ye..

Ketebalan kain felt 1mm dan ada yang mencecah 3mm.  Sy selalu pakai kain felt jenis polisyester dan arylic untuk projek yang berbeza..

Pengalaman membeli DIY dari Korea dan China (kat kedai RM2), kain felt ini lebih bagus dari apa yang saya dapat di sini dari supplier secara on line..Kalu ada duit, nak je gi kat china, jepun , korea cari kain felt yg bagus(berangan je lah)...sbb kadangkala rasa x puas hati kalu dapat kain felt yg cepat berbulu...pelanggan puas hati, kita pun puas hati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan